Renanthera storiei

Begonnen von lanhua, 15.Okt.09 um 13:16 Uhr

⏪ vorheriges - nächstes ⏩

lanhua

Hallo zusammen, weiß jemand den Unterschied zwischen Renanthera philippinensis und storiei. Welche ist es?

Phil

Hier die Beschriebung zu storiei var. philippinensis. Der derzeit akzeptierte Name lautet philippinensis.
ZitatStems erect, dark brown, smaller than in the species, up to 80 cm high, 6 to 7 mm in diameter. The roots greatly elongated, 2 to 5 mm in diameter. Leaves distichous, much smaller than in the species, greenisch or greenisch yellow (very much paler than in the species, where it is dark green), coriaceous, oblong, unequally bilobed around the apex, 4,5 to 9,5 cm long, 1,5 to 3,4 cm wide. Peduncles 14 to 15 cm long, terete; the bracts tubular, remote, 4 to 5 mm long. Panicles manyflowered (up to 45 flowers). Flowers slighty fragrant, scarlet red, except the bases of the lateral lobes of the labellum which are cream-colored and the base of the middle lobe and the throat of the labellum which are orange, 1,8 to 2 cm wide, 2,5 to 3,2 cm long. Lateral sepals oblong-oblanceolate or oblanceolate, somewaht unguiculate, broadly obtuse or round, 1,3 to 2 cm long, 6 to 7 mm wide across the broadest portion, 3- to 5-nerved. Dorsal sepal narrowly oblanceolate, subacute, 1,1 to 1,4 cm long, 3 to 3,5 mm wide, 3- to 5-nerved. Petals narrower and shorter than the sepals, narrowly oblong-oblanceolate or narrowly linear-oblanceolate, broadly obutse or rounded, 0,9 to 1,3 cm long, 2 to 2,5 mm wide, 3- to 5-nerved. Labellum fleshy, 5 to 6,5 mm long, deeply saccate-spurred at the base; lateral lobes subquadrate, braodly truncate, 1,25 to 1,5 mm long; the middle lobe broadly ovate, subacute, 2,25 to 2,5 mm long, about 2 mm wide; the spur rounded, about 2 mm long.
Column minute, about 2,5 mm long. Anther broadly ovoid, about 1,75 mm across. Pollinia suborbicular.

Hier die Herbarbelege der Typus-Pflanzen.
http://asaweb.huh.harvard.edu:8080/databases/specimens?id=231249
http://asaweb.huh.harvard.edu:8080/databases/specimens?id=230185
Wie dem Text zu entnehmen ist, ist eine echte Renanthera storiei wesentlich größer, was ihren Habitus und ihre Blütengröße angeht.

Viel Spaß beim Bestimmen. ;)

Hier noch die Bilder einer echten Renanthera storiei:
http://www.rv-orchidworks.com/orchidtalk/orchids-other-genera-bloom/8585-renanthera-storiei.html

Ich habe noch die Zeichnungen und Farbtafeln zu dem Artikel wo sie beschrieben wird. Muss diese aber neu hochladen.
Der Verstand und die Fähigkeit, ihn zu gebrauchen sind zwei verschiedene Gaben.
Franz Grillparzer

lanhua

Hallo Phil.

d.H. im Klartext, meine Renanthera ist eher philippinensis. Habe ich Recht.

Danke

Lanhua

Phil

Ja, oder eine Hybride. Dafür müsste man die Blüten genauer sehen und ein paar Größenangaben haben.
Der Verstand und die Fähigkeit, ihn zu gebrauchen sind zwei verschiedene Gaben.
Franz Grillparzer

lanhua

Hallo Phil,

hier noch die Fotos von der Blüte. Die Blätter sind ca. 10 cm lang und 3 cm breit.

Gruß

Lanhua


lanhua


Phil

So ein Mist. Ich kann die Zeichnungen die ich gescannt habe nicht mehr wiederfinden. Schade. Hätte sie gerne gezeigt. Ich weiß nicht wo die abgeblieben sind.
Der Verstand und die Fähigkeit, ihn zu gebrauchen sind zwei verschiedene Gaben.
Franz Grillparzer